Under denna period har alla arbetet hårt med ett eget självvalt projekt. I en projektbeskrivning har eleverna formulerat va det är de vill undersöka, varför och hur. Projekten ska vara realistiska i förhållande till tid och omfattning. Varje tisdag och onsdag träffas vi i halvgrupp för att "rapportera" till varandra om hur arbetet framskrider. Varje elev har en handledare som kommer en gång i veckan. Syftet med det egna projektet är att prova på att driva en egen fråga och att självständigt lösa sina problem, med en handledare som bollplank. I åk 1 har man sammanlagt fyra eget projekt veckor medan man i tvåan har sammanlagt tolv sådana veckor. Efter påsk har vi en stor redovisning. Tvåorna opponerar på ettorna. Tvåorna får en extern konstnär som tittar på deras verk och diskuterar. I tillägg till det konstnärliga arbetet ska eleverna också skriva en rapport som beskriver tex vad de lärt sig under arbetets gång, vilka beslut de fattat, vad har funkat och vad har inte funkat etc etc.
Som vanligt är det hög energi. Man märker verkligen att alla hade ett uppdämt behov av att bara få dyka in i något de själva bestämt, använda sig av de kunskaper och nya insikter de fått i alla kurser vi haft.
Tvåorna har haft bråda tider med alla ansökningar. Våra elever söker till landets samtliga högre utbildningar inom konst och design, samt konstakademier och designhögskolor i Danmark, Norge och Holland. Igår kom det glädjande beskedet om att Micke kallats till intervju på Konstakademin i Stockholm. Endast 24 av sammanlagt 766 sökande kallas till intervju! Fortfarande är det många svar som ska ramla in. Några ur ettan söker också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar